لطفا صبر کنید

دکتر محبوبه غریب لکی

جراح و متخصص زنان و زایمان - فوق تخصص پریناتالوژی

 

تلخی و شیرینی های سزارین

راهی سخت با مقصدی شیرین…
سزارین چیست؟ تا به حال پیش خودتان گفتید که این واژه از کجا آمده است؟! من به شما می گویم: سزارین در گذشته به منظور زنده نگه داشتن نوزادی که مادر به هر دلیلی در حال مرگ بود انجام می شد. جالب است بدانید که این واژه به دلیل به دنیا آمدن ژولیوس سزار بزرگترین رهبر تاریخ به روش غیر طبیعی، نام گذاری شده است. نقل شده است که درواقع زایمان ژولیوس سزار در آن زمان بنا به دلایلی، شاید جثه بزرگ و وزن زیاد نوزاد، با مشکل مواجه شد. بنابراین مجبور شدند مادر را بیهوش کرده و شکمش را ببرند تا نوزاد بیرون بیاید. 

سزارین چیست؟

سزارین، یک روش جراحی است که در آن نوزاد از طریق برش هایی در شکم و رحم شما به دنیا می آید. این عمل زمانی انجام می شوند که زایمان طبیعی امکان پذیر نیست یا به دنیا آوردن نوزاد بصورت طبیعی ایمن نباشد و یا زمانی که سلامت شما یا کودکتان در خطر است. نکته این که سزارین را می توان از قبل برنامه ریزی کرد و یا حتی در مواقع اورژانسی انجام داد. اما این عمل می تواند خطر بیشتری نسبت به زایمان طبیعی دارد و دوره نقاهت آن کمی طولانی‌تر است.

ضرورت انجام سزارین

گاهی پیش می آید که بنا به شرایط پزشکی خاصی که دارید یا به علت بروز عوارض در حین زایمان در زایمان طبیعی، به سزارین نیاز داشته باشید که در این صورت باید سزارین از قبل تعیین شده را در نظر گرفت.
سزارین برنامه ریزی شده زمانی اتفاق می افتد که یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد:

    1️⃣️ عدم تناسب سفالوپلویک (CPD)

CPD به این معنی که؛ سر یا بدن کودک شما از حد نرمال برای سالم عبور کردن از لگن شما بسیار بزرگ است و یا اصلا خود لگن شما برای به دنیا آوردن نوزادی با اندازه متوسط بسیار کوچک است.

    2️⃣️ سزارین قبلی

حتما شنیده اید که اگر زایمان قبلی سزارین باشد، زایمان بعدی نیز باید همان باشد. در پاسخ باید گفت اگرچه امکان زایمان طبیعی بعد از سزارین قبلی بنا به شرایطی وجود دارد، اما این یک گزینه برای همه نیست. عواملی که می توانند بر این امر تاثیر بگذارند عبارتند از: زمان زایمان قبلی(چند وقت از زایمان قبلی گذشته است) نوع برش رحم در سزارین قبلی و خطر پارگی رحم.

    3️⃣️ زایمان چند قلو

اگرچه اغلب می توان دوقلوها را به صورت واژینال به دنیا آورد، اما برای راحتتر خارج کردن نوزادان و سلامت مادر در زایمان دو یا چند نوزاد ممکن است پزشکتان به شما سزارین را توصیه کند.

    4️⃣️ جفت سرراهی

در این شرایط، جفت خیلی پایین در رحم شما قرار گرفته است و به علت مسدود کردن قسمت و یا کل دهانه رحم، خروج نوزاد از دهانه رحم رامشکل می سازد.

    5️⃣️ جنین عرضی

نوزاد در حالت افقی یا به پهلو در رحم شما قرار دارد.

    6️⃣️ موقعیت بریچ

در موقعیت بریچ، پا و یا باسن جنين شما ابتدا از پايين دهانه رحم شما قرار می گیرد. برخی از ارائه دهندگان ممکن است سعی کنند نوزاد شما را برگردانند، اما در صورت عدم موفقیت، سزارین ضروری است.

    7️⃣️ شرایط سلامتی

می توان گفت که داشتن شرایطی مثل بیماری قلبی می تواند در زایمان و در طول زایمان طبیعی بدتر شود بنابراین فرد توان انجام زایمان طبیعی را نداشته و باید سزارین اتفاق بیفتد. در صورت مبتلا بودن به هرپس تناسلی در زمان زایمان نیز، سزارین ضروری است.

    8️⃣️ گرفتگی ها و یا وجود مانع

فیبروم رحمی بزرگ، شکستگی لگن یا انتظار به دنیا آمدن نوزادی با ناهنجاری‌های مادرزادی خاص نیز ممکن است دلایلی برای انجام سزارین باشد.

سزارین چقدر طول میکشد؟

جدا از اینکه سرعت انجام این عمل به شرایط بیمار و…. بستگی دارد اما معمولا یک سزارین معمولی از ابتدا تا پایان حدود 45 دقیقه طول می کشد. بعد از اینکه پزشک شما نوزاد شما را به دنیا آورد، رحم شما را بخیه می‌زند و برش شکم شما را می‌بندد. اما. در برخی موارد، زایمان خیلی سریع اتفاق می‌افتد و باید سرعت جراح بالا برود، در نتیجه نوزاد شما در کمتر از 15 دقیقه به دنیا می‌آید که این عمل در واقع یک سزارین اورژانسی است.

    🤰️ مراحل سزارین

⬅️ اولین مرحله در عمل سزارین، آماده سازی شما برای بیهوشی است. اکثر سزارین های برنامه ریزی شده از اپیدورال استفاده می کنند، بنابراین شما در طول زایمان بیدار هستید. با این حال، در برخی موارد نیز، شما تحت بیهوشی عمومی کامل قرار می گیرید.
⬅️ شکم شما با یک ماده ضد عفونی کننده تمیز و ضدعفونی شده و ممکن است یک ماسک اکسیژن روی دهان و بینی شما قرار گیرد تا اکسیژن رسانی به کودک شما افزایش یابد. سپس، یک پارچه استریل در اطراف محل برش و روی پاها و سینه شما قرار می دهند. در نهایت نیز، یک پرده استریل بین سر و پایین تنه شما قرار می دهند.
⬅️ سپس متخصص زنان و زایمان از طریق پوست و دیواره شکم شما برشی ایجاد می کند. جراح بستگی به سبکی که به کار میبرد ممکن است از یک برش عمودی یا عرضی استفاده کند. به برش افقی، برش بیکینی نیز گفته می شود.
⬅️ بعد از آن، پزشک یک برش 3 تا 4 اینچی را در دیواره رحم شما برش می دهد و همانطور که گفتیم این برش همچنین می تواند عرضی یا عمودی باشد. در نهایت، متخصص زنان و زایمان نوزاد شما را از طریق برش ها خارج می کند. بند ناف بریده می شود، جفت برداشته می شود و برش ها با بخیه بسته می شوند.
⬅️ در سزارین اورژانسی مراحل مشابهی دنبال می شود. با این تفاوت که، سرعت درآوردن کودک شما متفاوت است. در طول این سزارین جراح شما تنها در عرض چند دقیقه در یک سزارین اورژانسی نوزاد شما را خارج می کند.
⬅️ اگر برای جراحی سزارین خود بیهوشی کامل نگرفتید و سر هستید، می توانید نوزاد دلبندتان را کمی بعد از تولد ببینید و در آغوش بگیرید.

    ✅️ مزایای سزارین

مزایای سزارین به بارداری شما بستگی دارد. در بیشتر موارد، بزرگترین مزیت سزارین این است که در صورت وجود مشکل، این روش هم برای شما و هم برای جنین تان ایمن تر است. هنگامی که زایمان طبیعی خطرناک است یا می تواند به کودک شما آسیب برساند، بیشتر پزشکان برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی به سزارین روی می آورند. گاهی اوقات سزارین بدون برنامه ریزی انجام می شود. به عنوان مثال، اگر ضربان قلب کودک شما به سطح ناایمن کاهش یابد، سزارین اورژانسی ایمن تر از کاهش بیشتر ضربان قلب کودک است. علاوه بر آن شما می توانید برای عمل خود برنامه ریزی داشته باشید و خب به طبع استرستان بسیار کاهش می یابد، در حین زایمان نیز هیچ دردی را احساس نخواهید کرد.از مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
🔶️ بدون درد بودن
🔶️ امکان برنامه ریزی برای زمان زایمان
🔶️ کاهش خطر اکسیژن رسانی به نوزاد

    📛️ خطرات سزارین

مانند هر عمل جراحی، سزارین نیز خطراتی را به همراه دارد. برخی از خطراتی که زایمان سزارین می تواند به همراه داشته باشد عبارتند از:
❌️ عفونت(در صورت رعایت نکردن بهداشت و نگه داری محل زخم)
❌️ سردرد های بعد از زایمان
❌️ دوران نقاهت طولانی تر
مراقبت های بعد از سزارین را جدی گرفته و در صورت وجود مشکل با پزشک خود در ارتباط باشید. 

🏷️نکته پایانی
پس از سزارین حتما از دستورات پزشک خود پیروی کرده، به اندازه کافی استراحت کنید و مراقب بدن خود باشید. مثلا چون شیر می دهید به تغذیه خود برسید یا بعد از عمل سعی کنید از پله بالا نروید. در صورت بروز هرگونه مشکل و یا درد غیر طبیعی با پزشک خود در ارتباط باشید.
ترجمه شده از:
https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/7246-cesarean-birth-c-section

    1️⃣️ برای درمان سر درد بعد از سزارین چه کنیم؟

برخی از افراد بعد از سزارین به علت تزریق ماده بی حسی ممکن است سر دردهایی را تجربه کنند که این سر درد ها معمولا با استراحت، نوشیدن مایعات فراوان و یا مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل چایی و قهوه بهبود می یابند، اما اگر بهتر نشدید با پزشک خود در ارتباط باشید.

    2️⃣️ آیا قبل از سزارین باید ناشتا بود؟

بله در واقع برای جلوگیری از برگشت محتویات گوارشی و نیز ورود آن به مجاری تنفسی در عمل سزارین باید حداقل از 8 ساعت قبل ناشتا باشید.

    3️⃣️ بعد از سزارین تا چه مدت باید باید بستری بود؟

مدت زمان بستری به شرایط بیمار و دستور پزشک بستگی دارد و معمولا بعد از چند روز در صورتی که خونریزی و یا دیگر عوارض زایمان وجود نداشته باشد پزشک دستور ترخیص را صادر می کند.

    4️⃣️ آیا بعد از سزارین می توانیم راه برویم؟

معمولا در 24 ساعت اولیه بعد از سزارین اگر عارضه خاصی وجود نداشته باشد، از شما خواسته می شود تا به آرامی راه بروید چرا که راه رفتن به روند بهبودی شما کمک می کند.

    5️⃣️ زایمان طبیعی یا سزارین؟

زایمان طبیعی یا سزارین را جراح بر اساس موقعیت مادر و جنین تعیین می کند اما در کل عوارض بعد از زایمان طبیعی کمتر از سزارین است و مادر دوره نقاهت کمتری را تجربه خواهد کرد ولی به هنگام زایمان طبیعی معمولا درد بیشتری را تجربه می کنید در صورتی که در سزارین به علت بی حسی موضعی هیچ دردی نخواهید داشت.

Copy right © 2022 | Powered by sitemaan.com